Eleverna introducerades i läroplanens fem förmågor även kallade för "The big five". Dessa fem förmågor återkommer i alla ämnen, fast på olika vis. Som ett led i att arbeta för att eleverna lättare ska förstå vad det är de ska lära sig och hur de ska gå till väga så är detta något som kommer att genomsyra vårt arbetssätt framöver. Vi kommer arbeta för att förmågorna ska utvecklas under lektionstid för att sedan kunna bedömas.
Göran Svanelid heter mannen bakom detta arbetssätt och vill man veta mer om honom så kan man besöka hans hemsida här.
Syftet med detta är följande:
* Att tydliggöra de förmågor som eleverna ska utveckla samt tydliggöra kunskapskraven i läroplanen.
* Öka måluppfyllelsen
* Skapa en röd tråd genom alla ämnen och årskurser.
* Skapa ett gemensamt yrkesspråk mellan alla pedagoger, men också mellan lärare och elev, och mellan skola och hem.
Vanligast illustreras dessa förmågor med bilder på Afrikas The big five, då djuren inte har någon direkt koppling till förmågan som presenteras har vi istället valt att använda oss av pentagoner i olika färger. Dessa har eleverna fått bekanta sig med och de finns även uppsatta i klassrummen liksom att de syns i deras bedömningsmatriser, vilket förhoppningsvis också ska göra det lättare för dem att förstå vilka förmågor vi tränar på just då. Här finner du förmågorna med förklaringar. Tycker du fortfarande att det är svårt att förstå så kan du titta på följande film. Vår förhoppning är att eleverna ska växa in i detta arbetssätt med tiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar